Deadlines van jouw studie of op het werk, overwerken en bepaalde zorgen kunnen leiden tot meer stress. Niet altijd valt stress te voorkomen. Maar wat doe je wanneer je je gestresst voelt? Hoe zorg je ervoor dat je weer in balans komt? Met deze tips kom je weer tot jezelf en kun je steeds beter om leren gaan met stressfactoren.

© Pexels.com

Organiseren kun je leren

Alles opschrijven, inplannen en opslaan voorkomt veel ellende. Wanneer je alles opschrijft en opslaat, zul je belangrijke informatie niet meer vergeten. Het vergeten en moeten inhalen van bepaalde taken zorgt voor meer onrust en druk. Juist door dit te vermijden houd je het voor jezelf het meest overzichtelijk. Een agenda is een must wanneer je jouw activiteiten en leven georganiseerd wil laten verlopen. In een gezin is een familiekalender ook heel handig. Door alles te noteren weet iedereen precies wanneer en wie er op dat moment weg is. Hierdoor verminder je de kans op onduidelijkheid en daarmee verlaag je ook extra stress!

Ga sporten

Sporten zorgt voor het activeren van gelukshormonen. Of het nu het trainen in de sportschool is of het doen van een teamsport: bewegen zorgt voor een gelukkig en fijn gevoel. Daarnaast is sporten ook goed om jouw stress hormoon cortisol te verlagen. Tijdens het sporten heb je geen tijd en energie om bezig te zijn met de dagelijkse zorgen omdat al jouw energie uit gaat naar het sporten. Perfect dus om tot jezelf te komen.

Complete ontspanning

Naast sporten is ontspannen in de sauna ook een fijne manier om tot rust te komen. Genieten van sauna’s, baden en opgietingen zorgt ervoor dat zowel lichaam als geest op adem kunnen komen. Een wellness arrangement geeft jou de mogelijkheid om helemaal te resetten. Binnen dit arrangement zijn nog tal van mogelijkheden: van een massage tot gezichtsbehandeling en overnachting.

Leer een nieuwe skill

Er zijn ontzettend veel cursussen en workshops te vinden. Kleding naaien, een dans leren, schilderen, programmeren, koken: er zijn genoeg mogelijkheden om jouw vaardigheden uit te breiden. Door wat nieuws te leren worden jouw hersenen op scherp gesteld en worden meerdere zintuigen geprikkeld. Daarnaast kun je door jouw nieuwe hobby uit te oefenen jezelf forceren om alleen hierop te focussen. Hierdoor ga je compleet op in het moment en kun je jouw zorgen en stress steeds meer loslaten.

© Pexels.com

Kook en eet gezond

Gezond eten is essentieel voor een gezond lichaam. Het eten van genoeg vitamines en belangrijke voedingsstoffen zorgt ervoor dat jouw lichaam topprestaties kan blijven leveren. Door voor gezonde, natuurlijke voeding te kiezen, merk je dat jouw energieniveau beter wordt. Veel suikers zorgen voor pieken in jouw bloedsuikerspiegel waardoor je na een piek van energie ontzettend moe wordt. Ook te veel zout en verzadigde vetten vermijden doet jouw lichaam goed.

Daarnaast is goed slapen ontzettend belangrijk. Goede nachtrust zorgt voor betere concentratie en een beter afweersysteem. Wist je dat weinig slaap zorgt voor een afname van jouw afweercellen, verminderde werking van jouw geheugen en meer trek in ongezonde voeding? Genoeg redenen dus om genoeg te slapen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.