Of je nu een leerkracht bent, een verpleegkundige of een overbezorgde ouder: je zal een paar trucjes uit de kast moeten halen om je kinderen gezond te laten eten. In deze blog ‘7 tips om kinderen gezond te laten eten’ lees je enkele praktische tips hoe je dit aan boord kan leggen. Deze ideeën zullen je helpen om positieve stappen in de goede richting te zetten.

Kinderen gezond leren eten
© Pixabay.com

Tip 1: Laat je kinderen hun eigen bord maken

Je kinderen de controle over hun eigen bord te laten nemen, is een beproefde manier om belangstelling op te wekken voor nieuw gezond voedsel. Het kan misschien een paar pogingen kosten, maar de meeste kinderen zullen na verloop van tijd geneigd zijn om gezond voedsel aan hun bord toe te voegen. Maaltijden moeten door de band genomen eiwitten, koolhydraten, fruit, groenten, melk of een ander calciumrijk voedingsingrediënten bevatten. Door je kind verschillende mogelijkheden binnen deze categorieën te geven, kunnen ze gezonde voeding naar hartenlust uitproberen.

Tip 2: Laat je kinderen slimmer snacken

Wanneer het bijna etenstijd is in de avond, kan je overwegen om een soort voorproefje te geven van de groenten of gezonde ingrediënten als je aan het koken bent. Vergeet niet om de portiegrootte van de kinderen klein te houden. Snacks moeten rijk zijn aan vezels en eiwitten. Volgende hapjes zijn ideale smaakmakers voor kinderen:
– Volkoren crackers
– Noten
– Komkommerschijfjes en wortelstokjes
– Druiven
– Hardgekookte eieren
– Ongezouten of licht gezouten popcorn

Tip 3: Gun kinderen een blik achter de schermen

Kinderen zijn sowieso van nature uit leergierig en nieuwsgierig. Als ze de kans krijgen om naar een kinderboerderij of lokale groentemarkt te gaan, zal hun belangstelling in voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en zuivelproducten automatisch toenemen. Laat ze alle verschillende kleuren en vormen ontdekken. Probeer via video of foto’s uit te leggen waarom bepaalde voedingswaren zo gezond zijn.

Tip 4: Betrek je kinderen bij het kokkerellen

Kinderen gaan eerder een fonkelnieuw gerecht proeven en uitproberen wanneer ze zelf er een hand in hebben. Basistaken bij het koken zoals het mixen van sla of het meten van de basisingrediënten zijn allemaal uitstekende invalshoeken. Koken met kleuters betekent eenvoudiger en langzamer kokkerellen, maar het loont wel de moeite waard als je gezonde producten ondertussen laat proeven.

7 tips om kinderen gezond te leren eten
© Pixabay.com

Tip 5: Geef het goede voorbeeld aan je kinderen

Ouders hebben heel veel invloed op kinderen. De gewoonten en houding van ouders ten aanzien van voedselproducten kunnen leiden tot gezond of ongezond eten. Steek op regelmatige basis de loftrompet af wanneer je kinderen kiezen voor gezond voedsel.

Tip 6: Dwing nooit je kind iets onbekend te eten

Kinderen zijn vaak kieskeurige eters. Zij zullen niet van alle voedsel met volle teugen genieten. Om een halsstarrige ‘nee’-houding van je kind te voorkomen, kan je eten in verschillende smaken serveren. Een goede raad: dwing nooit kieskeurige kinderen om iets tegen hun zin te eten.

Tip 7: Bied verschillende keuzes aan

Niemand houdt er van als ze verplicht tot iets worden gedwongen. Vooral guitige peuters willen hun onafhankelijk behouden. Dit basisprincipe geldt ook aan de keukentafel. Hoewel de keuze tussen appelschijven en selderij misschien niet zo groot lijkt, geeft het de kinderen de autonomie waar ze zo naar hunkeren. Je kind is wellicht meer opgewonden om een gezond gerecht te proeven als ze het gevoel hebben dat het hun idee was.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.