In onze moderne maatschappij klinkt de roep om voldoende te bewegen steeds vaker door. Veel mensen zijn zich terdege bewust van het belang van regelmatige beweging en proberen dat zo goed mogelijk in hun dagelijks leven in te passen. Niet iedereen echter kan daar voldoende gehoor aan geven vanwege hun drukke werkzaamheden thuis of op het werk. Sportbeoefening op wekelijkse basis is niet voor iedereen weggelegd. Ook het frequent bezoeken van een sportschool is voor veel mensen niet haalbaar. Er is iets wat iedereen wel kan doen in zijn eigen leven voor wat meer beweging. Dat is namelijk het inpassen van wat meer maatregelen die ieder van ons meer laten bewegen. Maar wat kunnen we dan zoal zelf doen om een actievere leefstijl in te voeren?

3 manieren om voldoende te bewegen als je weinig vrije tijd hebt
© Pixabay.com

Van A naar B

Allereerst kunnen we ertoe overgaan om zelf wat meer te doen om ons effectief te verplaatsen door eens vaker de trap te nemen in plaats van de lift, zowel thuis als op het werk. Eens te voet ergens heen te gaan of met de fiets in plaats van de auto gebruik te maken. Soms betrappen we onszelf erop dat we wel erg gemakzuchtig kunnen zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval als we voor de dagelijkse boodschappen even snel de auto pakken, terwijl het toch niet zo ver weg is en we dat gemakkelijk ook te voet of per fiets kunnen doen.

Een ommetje in de pauze

Ook als we niet vrij zijn om onze dag in te delen en gebonden zijn door de verplichtingen die het werk met zich meebrengt, zijn er toch manieren te vinden om wat meer te bewegen. Niet iedereen heeft namelijk de tijd om overdag een lange wandeling in de natuur te gaan maken of een fijne fietstocht, die je langs mooie landschappen en vergezichten voert. Wat we dan kunnen doen, is om in de pauze eens een ommetje te gaan maken, al of niet met collega’s. In plaats van te blijven zitten op ons vertrouwde plekje in de kantine of achter ons bureau, is het wel net zo aangenaam om eens een frisse neus te halen en actief de lunchpauze door te brengen door naar buiten te gaan. Ook dan is het nog steeds mogelijk om het sociale contact met je collega’s te onderhouden door al wandelend gezellig een babbeltje te maken.

Bewegen
© Pixabay.com

Actief in en om het huis

We moeten soms ons ertoe te zetten om wat meer in actie te komen, maar de gezondheidsvoordelen wegen zeker ertegen op! We moeten soms wat meer moeite doen om hetzelfde voor elkaar te krijgen, maar dat zal zeker in ons voordeel gaan uitwerken als het onze gezondheid ten goede komt! Dit vraagt wel wat meer van ons, temeer omdat we aan een luxueus leventje gewend zijn geraakt door alle gemak van tegenwoordig. Dit heeft er wel voor gezorgd dat we zijn overgegaan op een minder actieve levensstijl, wat op de lange duur leidt tot meer lichamelijke klachten en ziektegevallen. Ook kunnen we ervoor kiezen om lekker thuis zelf wat vaker aan de slag te gaan. Zo kunnen we eens vaker de ramen zemen in plaats van dat de glazenwasser te laten doen. Of zelf eens vaker de stofzuiger ter hand te nemen of de vloeren te dweilen in plaats van alles door een werkster te laten doen. Huishoudelijk werkt verschaft de nodige beweging en inspanning en levert een complete work-out voor de fanatiekelingen. Dat bespaart zo weer een bezoekje aan de sportschool! Datzelfde geldt voor alle hoognodige en steeds terugkerende werkzaamheden in de tuin om die op orde te maken of te onderhouden! Je ziet dat er zeker wel mogelijkheden zijn als je ze maar wilt zien!

1 reactie op “3 manieren om voldoende te bewegen als je weinig vrije tijd hebt

  1. Katrien says:

    ‘s Avonds als je voor de TV zit: niet in de zetel, maar op een yogamatje op de grond en bewegen terwijl je naar je programma kijkt. Nog tips?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.