Voel je je futloos, uitgeput of vermoeid? Plof je aan het eind van de werkdag thuis op de bank en wil je het liefst niet meer overeind komen? Zet je de wekker ‘s ochtends het liefst nog drie keer op snooze? Gebruik deze tips om binnen no-time meer energie te krijgen. Voor je het weet voel je je weer topfit!

Moe en futloos Probeer deze vijf tips!
© Pixabay.com

Waar komt vermoeidheid vandaan?

Een gebrek aan energie en vermoeidheid kunnen talloze verschillende oorzaken hebben. Soms kan je je vermoeidheid verklaren. Als je 30 kilometer hebt gewandeld of een dag extra hard hebt gewerkt bijvoorbeeld. Maar als je dagen achtereen moe bent of je kunt de oorzaak niet goed aanwijzen, dan is er misschien iets anders aan de hand. Misschien heb je last van stress, een vitaminetekort of een schommelende bloedsuikerspiegel. Als je last hebt van langdurige vermoeidheid, is het verstandig om dit met je huisarts te bespreken.

Vijf tips voor meer energie!

#1: Kom in beweging!

Te lang stil zitten achter de computer of hangen op de bank geeft je lichaam het gevoel dat het in de ruststand moet komen. Bewegen zorgt juist voor extra energie. Dus begin de dag met wat ochtendgymnastiek, ga met de fiets naar je werk of wandel een rondje tijdens de lunchpauze. Tijdens het bewegen maakt je lichaam het stofje endorfine aan, waardoor je meer energie krijgt. Bovendien werken je hersenen sneller tijdens het bewegen.

#2: Drink voldoende water

Als je te weinig water drinkt, wordt je sneller moe en daalt je concentratie. Soms krijg je zelfs last van hoofdpijn. Vergeet je te drinken? Zet dan een flesje water op je bureau.

Tips tegen vermoeidheid
© Pixabay.com

#3: Zorg voor een goed slaapritme

Je bent moe, dus wil je graag veel slapen. Of je hebt het juist heel druk en daardoor krijg je te weinig slaap. Je lichaam heeft behoefte aan een reelmatig slaappatroon. Hoewel een keertje uitslapen erg lekker is, kun je het beste ook in het weekend op tijd opstaan. Als je moeilijk in slaap komt, laat dan in de avonduren je telefoon liggen en je tv uit staan. Het blauwe licht van het scherm zorg namelijk voor verminderde aanmaak van melatonine, het sofje waar je van in slaap valt.

#4: Ga niet voor de snelle suikers

Als je even een energiedip hebt, is het verleidelijk om naar zoetigheid te grijpen. Daar krijg je tenslotte snel energie van. Helaas is deze energieboost van korte duur. Zorg in plaats daarvan dat je tijdens het ontbijt, de lunch, het avondeten en eventueel tussendoor voldoende en gevarieerd eet. Fruit, groente, een handje noten, voldoende (volkoren) brood, salade zijn voorbeelden van gezonde voeding.

#5: Zorg voor voldoende relaxmomenten

Stress en zorgen kunnen behoorlijk wat van je energie opvreten. Daarom is het belangrijk om regelmatig je hoofd leeg te maken. Dit doet iedereen op zijn eigen manier. Zo kun je bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen of een meditatie-app installeren op je telefoon. Plan gedurende de dag ook je rustpauzes in, zodat je even de tijd hebt om weer op te laden.

1 reactie op “Moe en futloos? Probeer deze vijf tips!

  1. Elke S. says:

    Een dutje van 15 minuten na de middag doet ook wonderen. Zet je wekker! Niet langer dan 15 à 20 minuten, want anders word je suf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.