Hou je van bewegen en hou je van water, dan is aquafitness waarschijnlijk helemaal jouw ding. Vooral voor wie zich niet zo fijn voelt bij het fitnessen in een sportschool en, door het gebruik van de toestellen, meer spierpijn heeft dan hem of haar lief is. Gedragen door het water en gewichtloos de oefeningen kunnen doen heeft een ander en aangenamer gevoel in al je spieren.

Blijf in vorm in het water
© Pixabay.com

Helend water
Fitnessen in water heeft een aantal voordelen die veel te maken hebben met de manier waarop water je lichaam ondersteunt tijdens de oefeningen. Omdat de zwaartekracht geen vat heeft op de spieren die je gebruikt komen blessures veel minder vaak voor. Dit komt vooral omdat ze, samen met de pezen en je gewrichten, niet belast worden door harde schokken. Water ondersteunt je hele lichaam, waardoor het ook minder belast wordt, en je spieren gaan voortdurend al je gewrichten op hun plaats houden. Ook is er een gevoelige verhoging van het hartslagvolume en neem je meer zuurstof op. Je spieren gaan ook makkelijker ontspannen en de vetverbranding ligt wel tot 30% hoger dan bij gewone fitness.

Aquafitness is fun
Op de tonen van ritmische muziek bewegen in water is niet alleen goed voor de lichamelijke gezondheid maar het maakt ook je hoofd helemaal vrij. De fitness leraar of lerares doet de oefeningen voor op de rand van het zwembad en geeft aan hoe vaak je de oefening doet. Na de opwarming gaat het er vaak stevig aan toe en volgen de oefeningen elkaar op in sneltempo. Met nu en dan een korte pauze van enkele minuutjes, is aquafitness een behoorlijk intense work-out waarbij de opzwepende muziek zorgt voor een aangename en gezonde ervaring. Omdat het voor iedereen geschikt is zie je mensen van elke leeftijd deelnemen aan aquafitness en, ook al doe je het in groep, jij bepaalt zelf welke oefeningen je doet en hoe hard je er tegenaan gaat. Aan het eind van de sessie volgt een cool down en kun je lekker nog eens al je spieren stretchen en ontspannen. Na een uurtje aquafitnessen zal je ongeveer 40% meer calorieën verbrand hebben dan bij oefeningen op de begane grond.

In vorm in het water
© Pixabay.com

Alles in één
Aquafitness bestaat uit verschillende disciplines en als het goed is zal de fitness leraar ze samenvoegen in één sessie. Aquarobics, aquajogging en aquasteps kunnen afwisselend onderdeel uitmaken van een les fitnessen in water. Bij aquajogging ga je stappen, lopen en rennen in het water zonder dat je beenspieren overbelast worden. De meeste spiergroepen in je hele lichaam worden getraind tijdens aquarobics. De oefeningen op de muziek volgen elkaar snel op en trainen niet enkel je benen maar ook je armen, buikspieren, borst- en rugspieren enz. Wanneer je aquasteps volgt ga je op verschillende manieren op en af een step stappen die op de bodem van het zwembad ligt. Deze manier van fitnessen ga je niet overal vinden en is ook niet echt geschikt voor iedereen. Men gebruikt vaak complexe choreografieën die moeilijk te volgen zijn voor mensen wiens motoriek niet echt denderend is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.